09
Sze

A ravennai bizánci mozaikok csodája

.

A Nyugat-római birodalom hajdani fővárosa Ravenna, a Nyugat legfontosabb politikai és kulturális központja a latin világ hanyatlásának évszázadaiban, a bizánci mozaikok talán legszebb műveivel ajándékozta meg a világot.

Gazdagságához nagyban hozzájárult a világban egyedülálló értéket képviselő, és fogalommá vált  bizánci mozaikok páratlan gyűjteménye.  A világ egyetlen városa sem őriz a művészeti- és a keresztény ikonológia szempontból ilyen kimagaslóan gazdag, és  kiemelkedő  fontosságú  művészettörténeti mozaikokat, melyek zöme másfélezer év távlatából is teljes éppségben maradt fenn.

ravennai bizánci mozaikokBATTISTERO DEGLI ARIANI  –  Ariánusok kersztelő kápolnája

Ravenna szinte összes temploma, egyfajta elképesztőn csodálatos mozaik gyűjtemény – mozaikképek és ikonok elképesztő tömkelege rejtőzik itt a falak közt, melyek legtöbbje mind a mai napig eredeti állapotában pompázik.

ravennai bizánci mozaikokA San Vitale-székesegyház melléképülete a híres GALLA PLACÍDIA SÍREMLÉK.  A görögkereszt alaprajzú síremléket,  maga az utolsó császárnő építtette 440-benAranyburkolattal fedett falai mozaikkultúra egyik legszebb emlékei.

ravennai bizánci mozaikokGALLA PLACÍDIA SÍREMLÉK

üvegmozaik, bizánci mozaik RavennaGALLA PLACÍDIA SÍREMLÉK

A hatalmas felületek, és óriás méretű képek mellett a másik legfeltűnőbb részlet, a mozaikok hihetetlen színvilága. A máshol jellemzőn szürke, és fakó vöröses árnyalatú mozaikokkal szemben, a ravennai mozaik ezernyi élénk színben, aranyban, ezüstben pompázik.

üvegmozaik, bizánci mozaik ravennaCAPPELLA  ARCIVESCOVILE – Érseki kápolna. Páratlanul szép mozaikgyűjteményeén túl olyan világhírű műemlékekkel is dicsekedhet, mint például Maximianus császár 5. századi bizánci ( vagy alexandriai? ) trónja.

Ravenna volt az a város az antik Római Birodalomban, ahol a mozaikművészetet, a létező legmagasabb tökélyre fejlesztették. A káprázatos színek titka, hogy a színes üvegmozaik lapokat arannyal keverték – innen a mai napig megdöbbentőn telt élénk színek, és elképesztő reflexió.

ravenna üvegmozaikBATTISTERO DEGLI ARIANI  –  Ariánusok keresztelő kápolnája. A gótok hite szerint díszített kápolna (mely hit nem ismerte el  Jézust Istennek ) gyönyörű kupola mozaikja  egyedülálló: az egyetlen a világon,  mely meztelenül ábrázolja Krisztust, jóval Michelangelo kora előtt.

Kimondani is döbbenetes, de Ravenna már az 5. században is több mint 200 féle árnyalatban állított elő a smaltit (üvegmozaikok) ami mára már cca. 15 000 színre emelkedett.

üvegmozaik, smalti

smalti pizza

A munka, a tervezéssel, és a kiválasztott színű üvegmozaik táblák darabolásával kezdődött.  Ez anno minden esetben, de ma is a legnevesebb art mozaikjaik gyártók esetén, pl.: Bisazza, Sicis – kézzel történt. Az acélvégű éles kalapács fáradhatatlanul kopogott, pengett az üvegkorongokon, és a viszonylag egyforma méretű, nagyjából fél-egycentis mozaik szemek fáradhatatlanul peregtek alá…

smalti

A mozaik képek minden egyes részletének meg voltak a maga, különböző szinteken álló mesterei. A még alapszintű tudással rendelkezők az egységesebb részleteket, zöld füvet, az eget, mások már a fákat és virágokat rakták ki. A még nagyobb tudással bírók  az állatokat, míg az igazi mesterek a legtöbb ügyességet kívánó emberi alakokat s arcokat keltették életre. A nagy precízitást és türelmet igénylő technika lassú, hónapokig tartó volt. 

üvegmozaik bizánci mozaik ravennaGALLA PLACÍDIA SÍREMLÉK

üvegmozaik bizánci mozaik ravennaGALLA PLACÍDIA SÍREMLÉK

Először a mintát karcolták bele egy cca. 2,3 – 3 cm vastag gitt lapba, amibe azután belenyomkodták az apró üvegmozaik szemeket. Mivel itt hatalmas képekről van szó, a munka hónapokig tartott, így a gittet folyamatos finom locsolással, permetezéssel kellett képlékenyen, rugalmasan tartani. Érdekes volt, hogy ez az aprólékos, művészi türelemjáték, anno kizárólag a férfik privilégiuma volt – nő nem léphetett a mozaik közelébe…

ravenna bizánci mozaik, üvegmozaikBASILICA DI SAN VITALE – San Vitalis temploma.  San Vitalis a kor egyik szentje, római katona volt, akit fiaival együtt itt a templom helyén, az egykori mezőn végeztek ki. A bizánci kosaras oszlopok tartotta kupola alatt padlóját,  keleteis hangulatú gyönyörű mozaik szőnyeg borítja.

ravenna mozaikBASILICA DI SAN VITALE

Amikor elkészült a mű, hagyták a gittet teljesen kiszáradni, a kép másik oldalára egy vékony réteg enyvszerű folyékony ragasztót kentek, amibe gézlapot simítottak. (így érhető tetten a mai hálós technika őse…)  Eztán a kiszáradt gittet eltávolították a kép visszájáról, és a már végleges helyén, egy gyorsan kötő cementrétegbe nyomták, majd az egészet lemosták, letisztították. Végső lépésként – mivel régen nem fugázták – a szemek közti hézagokat színes festékkel festették ki. Voltak alkotások  amik csupán néhány hétig, és voltak amik évekig tartottak –viszont mind a mai napig gyönyörködhetünk bennük…

ravenna mozaikBASILICA DI SANT’APOLLINARE CLASSE

RAVENNA BIZÁNCI MOZAIKBASILICA DI SANT’APOLLINARE  NOUVO

ravenna mozaikBASILICA DI SAN VITALE

ravenna mozaikBATTISTERO DI ARIANI – Ariánusok keresztelő Kápolnája: Kriszus megkeresztelkedése  

ravenna mozaikBATTESTERO NEONIANO – Ortodox kersztelő kápolna. Az antik római időkben fürdő volt a nyolcszögű, kupolás épület, melynek Római stílusúkupolamozaikja  Krisztus keresztelését ábrázolja antik felfogásban.

ravenna mozaikBATTESTERO NEONIANO

még több kép: ITT

érdekes lehet még:  ZELLIJ A MAROKKÓI ÉPÍTÉSZET ÉKE